Ez az egyik nehezebbik része a szabadidomításnak, hogy miket is csináljunk a lóval, amiket az eddigi tudással meg is tudunk valósítani! Én mindig problémában vagyok mikor a lovamnál vagyok, nem jut eszembe semmi épkézláb feladat.
A feladatok nehézségét csillaggal fogom jelölni. Az itt jelölt nehézségi szintek az ÉN TAPASZTALATAIM alapján értendők, ezért eltérő lehet, főleg hogy ahány ló, annyi féle, van amelyiknek az egyik feladat nehezebb, van amelyiknek a másik.
5 csillag a legnehezebb feladat.
FÖLDRŐL
A feladatok annál nehezebbek, minél távolabb kérjük a lótól. Eleinte érdemes kötélen kezdeni az új feladatokat, ahol a ló nem tud "hatótávolságon kívül" kerülni, és utána megpróbálkozni a feladatokkal szabadon. De kinek a pap, kinek a papné.
Az itt feltüntetett feladatokat mindenki úgy kombinálja, ahogy kedve tartja, hisz ahogyan a 7 játékból felépíthetünk ilyen feladatokat, úgy a már felépített feladatokból is lehet még-összetettebbeket kreálni.
1. Bójával
1.a) Szlalom
Szlalomozni is sokféleképpen lehet lóval. Lehet úgy is, hogy együtt futtok, de lehet úgy is, hogy te a bójasor mellett futva irányítgatod ide-oda. Utóbbi nehezebb. A már jól megtanult küldéssel-hívással tudjuk itt irányítani a lovat a bóják között, de mint minden feladatnál, itt is oda kell figyelni az adagolásra. Ha túl messzire küldjük el, nehezebb magunkhoz visszahívni még a következő bója előtt. Ha csak kicsit "nyomjuk" meg a lovat, nem távolodik el tőlünk. Minél távolabb vagyunk a bójáktól, avagy a lótól, annál nehezebbé válik a feladat. Jó mérő, hogy gyorsan tudunk-e változtatni az "anyósnézés" és a barátságos, hívogató nézés között.
**
1.b) 8-as alakzat
8-as alakzatnál is szintén a küldés-hívás a taktika, irányítással megfűszerezve. Lehet egyhelyben állva, de lehet a lóval együtt is csinálni. Előbbi a nehezebb. Ha túl sokat nyomunk a lovon, túlmegy, túlfordul vagy a nagy nyomás miatt elszalad (ha ilyen történik, hajtsuk pár körön át, majd újra hívjuk magunkhoz, és elölről), ha túl keveset, akkor vontatott lesz a feladat és a ló is kevésbé figyel oda ránk. Itt még pontosabban kell adni a jeleket, és odafigyelni a helyzetünkre (vállunk merre mutat/zár el utat, energiaszintünk küld vagy hív...). Nem csak a küldés-hívásra kell odafigyelni, hanem a fordulatokra is, hogy a 8-asból 8-as legyen, és ne krixkrax. Természetesen az elején ne várjuk el a lótól, hogy tökéletesen véghezvigye, nekünk is meg kell tanulnunk a mozdulatok sorrendjét, és hogy miből mennyit nyomjunk. A jármódot tudásunkhoz és a ló tudásához igazítsuk.
***
1.c) Bóják közé küldés körjátékkal egybekötve
Először is a feladat első felét kell megértenünk és ezáltal leszünk képesek megcsinálni a lóval. Minél szűkebbre rakjuk a bójákat, annál nehezebb és annál pontosabb irányítást és a ló felől bizalmat igényel (a ló is figyel valamennyire hátra, de a hátsó lábak mögött lent nem látja, hogy mi van, csak tudja hogy valahol ott van valami, ezért ránk bízza magát, hogy nem fogjuk ráléptetni - ha látjuk, hogy rá fog lépni, álljunk meg, egy parányit mozdítsuk el a megfelelő irányba a lovat, akár az elejét, akár a hátulját, és utána folytassuk).
**
Ha ezzel megvagyunk, akkor egybeköthetjük a körjátékkal is. Körre küldjük a lovat, majd a bójákhoz érve megállítjuk, kifordítjuk a farát (farkiterelés a hátul hajtós játékban megtanultak alapján), és hátraküldjük a bóják között egészen addig, amíg a bóják mögé ér. Nagyon pontos jeleket navigálást igényel. Majd elfordítjuk a kívánt irányba a lovat, elindítjuk, majd a bójákhoz érve (amikhez képest a ló kívül van) behívjuk a 2 bója között. Ezt lehet megállítással és utána hívással, de mozgás közben is kérhetjük. Természetesen mindenki úgy variálja a feladatot, ahogy kedve tartja, lehet csak hátraküldéssel is.
****
1.d) Bóják között átküldés
3-4 pár bóját rakunk le. Itt is érvényes, hogy minél szűkebbre vannak hagyva a bóják, annál nehezebb, és minél közelebb vannak egymáshoz a párok, annál gyorsabban kell adni a jelzéseket. Szintúgy küldés-hívás a taktika, és minél távolabb vagyunk a lótól, annál nehezebb. Ezt is egybe lehet vonni a kör játékkal, tehát kör alakban vannak lerakva a bójapárok, és azok között küldjük át.
**
1.e) Bója fölött oldalazás
A 7 játékban az oldalazás játék is szerepel, így ha már ott megtanultuk, itt csak pontosíthatunk a jeleinken. Nagyon oda kell figyelnünk, hogy a ló ne lépjen rá a bójára, mert nem fogja szívesen megcsinálni, ha mindig orra bukik benne. Itt is ha látjuk, hogy nem jó helyen van a ló, állítsuk meg, igazítsunk rajta, és utána tovább. Eleinte elég kihívás 1 bója fölött átküldeni, aztán hogy mennyi fölött akarjuk átküldeni, az attól függ, hogy mennyire vagyunk képesek irányítani a lovat. Figyelembe kell venni, hogy a ló nem teljesen egyenes vonalon oldalazik, valamennyit mennie kell előre is, hogy ne essen fejre a saját lábában. Ez több bója esetében mérvadó. Hogy mi hol helyezkedünk el, az csak tőlünk függ. Minél több helyről vagyunk képesek irányítani a lovat, annál több "eszköz" lesz a kezünkben, amivel más feladatoknál is könnyebben tudjuk navigálni a lovunkat.
**
1.f) Bóják fölötti ugrás
Célszerű a bójákat egymáshoz közel rakni. Minél kevesebb bóját rakunk le, annál nehezebb, annál pontosabban kell rávezetni a lovat az "akadályra". Tapasztalaim szerint komolyabban veszi a ló, és nem csak átesik rajta, ha egy cavalettit is felállítunk a bóják mellé/fölé. Előbb-utóbb rájön, hogy a bója fel tud borulni, és különösebb fájdalmat nem okoz, így fölösleges magasabbra emelnie a lábait. Ha cavaletti van a bóják fölött/mellett, nagyobb teljesíményt kaphatunk a lótól, mert azt már nem veri le szívesen.
*
1.g) Bóják között szlalom, kör alakzatban
Kör játék közben is lehet szlalomoztatni a lovat, míg mi a kör közepén állunk/sétálunk (mozgás közben könnyebben tudjuk emelni az energiaszintet). Küldés-hívás a lényeg.
****
1.h) ?
2. Járófával/cavalettivel
2.a) Hátraléptetés 2 járófa között
Ahogy bóják közé, járófák közé is be tudjuk léptetni a lovat. Ami itt nehezebb, hogy hosszabb vonalon kell egyenesen tartanunk a lovat, mert ha elfordul, akkor rálép a rúdra. Minél távolabbra hagyjuk a járófákat egymástól, annál könnyebb. Egyszerűbb a feladat, ha előbb besétálunk a lóval a 2 járófa közé, és még mielőtt teljesen kiérne megállítjuk, és onnan léptetjük hátra. Ezzel meg is mutatjuk a lónak, mit szeretnénk, anélkül, hogy összezavarnánk az esetleges pontatlan jelzésekkel. Ha látjuk, hogy a ló rá fog lépni a rúdra, apró jelzésekkel irányíthatjuk vissza a "helyes" útra. Fontos, hogy tényleg icipici és egyértelmű jelek legyenek ezek, különben átlép a ló a járófán, rosszabb esetben pedig rálép.
***
2.b) Járófa fölötti oldalazás
Megegyezik a bóják fölötti oldalazással, de itt nem tudjuk megválasztani, hogy most csak 1 bójányi vagy 3 bójányi hosszon kelljen végigmenni. Ami még nehezebb, hogy ha nem is minden, de minden 2., 3. lépés után kicsit hátrafele kell mozdítanunk a lovat, a bójás feladatnál leírt okokból kifolyólag (nem teljesen egyenes vonalon oldalazik a ló). Lehet földre fektetett rúddal, de lehet (csak egyik oldalon emelt) cavalettivel is csinálni, ami viszont nagyobb kontrollt igényel.
***
2.c) Labirintuson való átküldés
Küldés-hívás-iránymutatás a lényeg. Célszerű apróbb mozdulatokkal navigálni a lovat, így nem fog sem túlfordulni, sem túlmenni. Lehet a lóval együtt csinálni, lehet úgy, hogy mi kívül sétálunk, de lehet egyhelyben állva is küldeni a lovunkat.
Pozíciótól függ a nehézsége.
2.d) ?
3. Egyéb |